gabriellasofies

Om att sakna.

Kategori: Allmänt

När jag var arton år visste jag inte så mycket om vänskap och hur man vårdar den, inte som idag. Man stod inför studenten i sin vita klänning och tog förgivet att de människor man stod nära den dagen per automatik skulle vara nära resten av livet. När jag blev varse om den sociala säkerheten som skolan innebar så blev det en rejäl kalldusch. - Det var ju inte det att jag inte älskade mina vänner, det var det att jag inte var van med att behöva jobba på mina vänskaper så mycket eftersom vi sågs varje dag.
 
Det här med studenten var ju på många vis helt fantastiskt, men faktiskt väldigt jobbigt också tyckte jag (fast det pratas det inte så ofta om). Samtidigt som jag var förväntansfull, var jag också livrädd och hade enorm separationsångest ifrån min fina estetklass. Men det var inte det jag skulle skriva om idag, det var ju om saknaden.
 
 
De flesta av människorna som står mig närmast bor inte i samma stad som mig (det är en tråkig del av att vara vuxen), vilket ju innebär att man allt som oftast saknar någon. Det går i omgångar det där, vilka man saknar när och hur mycket just då. Vi har telefonkontakt i stort sett varje vecka men ibland räcker inte det till.
Tidigare i år minns jag att jag efter en sen utekväll skrev ett sms till en av mina bästa vänner med texten "Ibland saknar jag dig så mycket att jag nästan går sönder". - Och så kändes det verkligen då.
 
En annan av mina bästa vänner bor 43 mil längre ner i landet och en annan ens inte i det här landet. Och det är jobbigt och man saknar men man får det att fungera ändå, för att man inte har något val. För att det kommer att vara såhär resten av livet, man kommer aldrig att kunna samla alla på samma plats igen på samma vis.
 
Den där skoltiden som sagt, tänkt om man förstått det stora i att ha samtliga människor som man älskade i samma stad. Förstått hur skönt det var för ens lilla hjärta att slippa sakna hela tiden. Men man hade ingen aning då, man tog förgivet att det skulle vara så.
 
Men ändå, det är ett privilegium att sakna, för det betyder att man har några eller något som man tycker om. - Jag saknar hellre hela tiden än aldrig alls.
 
 
En bild jag tog en dag förra veckan, dagen innan kortet togs berättade en av mina vänner som vanligtvis befinner sig i Uppsala att vi kommer att vara i samma stad i sommar. Och jag hade gjort planer med en annan vän inför julen tidigare under dagen, och längtat. - Det var mycket lycka de dagarna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: